تا حالا فکر کرده اید که می توان از مکعب ها(تاس ها) یا چند وجهی های منتظم دیگر
در پایه ی اول استفاده های زیادی کنیم.
با ساخت چند مکعب ساده می توان از طریق بازی و ایجاد شور و نشاط در کلاس به آموزش فارسی و ریاضی پرداخت.
حداقل می توانیم با استفاده از این مکعب ها آموزش در کلاس را از تکراری بودن و یکنواخت بودن خارج کنیم .
شما میتوانید این مکعب ها را جنس مقوا، چوب، یونولیت ، چوب پنبه و یا چیزهای دیگر بسازید.
چند نمونه از روش های آموزشی که می توان آنها را نوعی بازی نیز به شمار آورد در زیر خواهید خواند.
1-ترکیب صامت و مصوت
از یکی از دانش آموزان می خواهیم که یکی از نشانه ها را به صورت دلخواه بگوید(البته باید از صامت ها باشد). از دانش آموز دیگر می خواهیم نشانه گفته شده را با یکی از مصوتهای ( ا یـ و ـَــِــُـ ) ترکیب کند. انتخاب این مصوت را برعهده تاس می گذاریم. دانش آموز با انداختن تاسی که حاوی این شش مصوت است، مصوت به دست آمده را با صامت ترکیب می کند و رو ی تابلو می نویسد.

-ترکیب صامت و مصوت
از یکی از دانش آموزان می خواهیم که یکی از نشانه ها را به صورت دلخواه بگوید(البته باید از صامت ها باشد). از دانش آموز دیگر می خواهیم نشانه گفته شده را با یکی از مصوتهای ( ا یـ و ـَــِــُـ ) ترکیب کند. انتخاب این مصوت را برعهده تاس می گذاریم. دانش آموز با انداختن تاسی که حاوی این شش مصوت است، مصوت به دست آمده را با صامت ترکیب می کند و رو ی تابلو می نویسد.
از دانش آموز دیگری می خواهیم
با ترکیب بدست آمده یک کلمه بسازد. باز می توانیم برای توسعه این کار از دانش آموز دیگری بخواهیم با کلمه بدست آمده نیز یک جمله بسازد.
با این تاس ما هم ترکیب صامت و مصوت، هم کلمه سازی و هم جمله سازی را آموزش می دهیم.
2-مکعب های کوچک حروف الفبا
این مکعب ها را در اندازه های کوچک مثلا به ابعاد 3 سانتی متری تهیه می کنیم. سپس روی وجه های مختلف آنها حروف الفبا می نویسیم. بهتر است شکلهای مختلف یک نشانه روی یک مکعب باشند. مثلا چهار شکل ( ایـ یـ ی ای ) و همچنین نشانه های دو شکلی

این مکعبها را به تعداد مورد نیاز تهیه می کنیم و در اختیار گروه ها قرار می دهیم.
حالا با گفتن یک کلمه به هر گروه از آنها می خواهیم با چیدن مکعب ها در کنار هم آن کلمه را بسازند.
به جای اینکار می توانیم تصویر کلمه مورد نظر را به هر گروه بدهیم و یا در باره کلمه مورد نظر توضیحاتی ارائه دهیم تا خود دانش آموزان کلمه را پیدا کنند و آن را با استفاده از مکعب ها مانند نمونه زیر بسازند.
3-نوشتن عدد مربوط به هر دسته
این مکعب ها همان بزرگ شده تاس های بازی منچ خودمان است.
روی یک مکعب دسته های 0 تا 5 و روی دیگری دسته های 6 تا 9 را بکشید. از دانش آموز می خواهیم یکی از مکعب ها را بیاندازد و عدد مربوط به دسته ای که تاس نشان می دهد را روی تابلو بنویسید
اگر بخواهید دسته های 0 تا 9 را در یک جا داشته باشید می توانید به جای مکعب یک دوازده وجهی منتظم بسازید. البته در این دوازده وجهی دو وجه اضافی خواهیم داشت که می توانید آن ها را به عنوان پوچ قرار دهید یا اینکه دو دسته از دسته های 0 تا9 را تکرار کنید.
می توانید بر روی مکعب ها یا دوازده وجهی به جای کشیدن دسته ها می توانید اعداد 0 تا 9 را بنویسید و با انداختن آن توسط دانش آموز، از او بخواهید که به اندازه عدد به دست آمده شکل بکشد.
4- علامت های < = >
با استفاده از مکعب های 0 تا 5 و 6 تا 9 و یا با استفاده از دوازده وجهی 0 تا 9 از دانش آموز می خواهیم که عددی را به دست آورد و روی تابلو بنویسد. دوباره این کار را تکرار کند و عدد دوم را در کنار عدد اول بنویسد. حالا از دانش آموز می خواهیم که بین دو عدد بدست آمده یکی از علامتهای کمتری، مساوی و یا بیشتری را قرار دهد.
می توانیم این قسمت را جور دیگر اجرا کنیم
از یکی از دانش آموزان می خواهیم را عددی را رو تابلو بنویسد. از دانش آموز دیگر می خواهیم مکعبی که دارای علامتهای < = > می باشد را بیاندازد(در این مکعب هر علامت روی دو وجه است) علامت بدست آمده را در کنار عدد روی تابلو می نویسد. حال از خود دانش آموز می خواهیم که عددی مناسب را با توجه به علامت در طرف دوم آن بنویسد
5- ترتیب اعداد
این کار را می توانیم با کارتهای مقوایی نیز انجام دهیم و لی در اینجا بحث ما در مورد مکعب ها می باشد
برای ترتیب اعداد از 0 تا 5 از مکعب های دارای اعداد 0 تا 5 استفاده می کنیم. البته اشاره کردیم که می توان ار کارتهای مقوایی استفاده کنیم
چند مکعب در اختیار دانش آموز قرار می دهیم و از او می خواهیم اعداد را به ترتیب در کنار هم بچیند.
جور دیگر هم می توانیم عمل کنیم یعنی خودمان مکعب های اعداد را به صورت نا مرتب در کنار هم می چینیم
سپس از دانش آموز می خواهیم با جابجا کردن مکعب ها به ترتیب صحیح اعداد برسد
در روش دیگر می توانیم یک مکعب را خودمان در وسط بچینیم و از دانش آموز بخواهیم اعداد قبل و بعد آن را بچیند.
همین شیوه ها را برای ترتیب اعداد 0 تا 9 نیز می توان داد و از مکعب های 0 تا 5 و 6 تا 9 و یا دوازده وجهی 0 تا 9 استفاده کرد
6- عدد نویسی 0 تا 99
دو دوازده وجهی تهیه می کنیم که اعدا 0 تا 9 رو آنها باشد.رنگ زمینه این دو دوازده وجهی باید مختلف باشد. مثلا یکی با زمینه قرمز که نماینده ده تایی ها می باشد و دیگری با زمینه آبی نماینده یکی ها.( البته می توانید خود اعداد را با دورنگ بنویسید یعنی بر روی یکی اعداد قرمز یعنی ده تایی ها و بر روی دیگری اعداد آبی یعنی یکی ها بنویسید)
حالا از دانش آموز می خواهیم که دوازده وجهی ها را همزمان پرتاب کند و با توجه به رقم های بدست آمده عدد مورد نظر را روی تابلو بنویسد و آن را بخواند. در ضمن می توانیم از دانش آموز دیگری هم بخواهیم عدد بدست آمده را با حروف بنویسد.
این کار را می توانیم به صورت دیگری انجام دهیم.به این صورت که بر روی دو دوازده وجهی می توانیم به جای رقم ها، حروف آنها را بنویسیم
یعنی بر روی یکی ( بیست، سی ، ...و نود) و بر دیگری ( یک ، دو ، ... و نه)
حالا با انداختن همزمان دوازده وجهی ها توسط دانش آموز اعدادی به دست می آید که دانش َآموز با ید آنها را رو تابلو بنویسد(اعداد به دست آمده با حروف می باشند)
در دوازده وجهی دهتایی ها دو وجه آن خالی است که با آمدن این وجه می توانیم اعداد یک الی نه را نیز رو تابلو بنویسم
حالا باز می توانیم از دانش آموز دیگری بخواهیم که عدد بدست آمده را با عدد(رقم) بنویسد.
در روش دوم عددهای ده الی نوزده را نمی توانیم انجام دهیم برای رفع این عیب می توانیم یکه دوازده وجهی جداگانه ای تهیه کنیم و این اعداد را با حروف بر روی آن بنویسیم
7-پول
سه مکعب تهیه می کنیم که بر رو وجه های آن ها سکه های 1 و 2 و 5 ریالی باشد.
از دانش آموز می خواهیم که مکعب ها را همزمان پرتاب کند و سکه های بدست آمده را جمع بزند و مقدار پول بدست آمده را بنویسد.
نکته: با ید دقت کنیم مکعب ها را طوری تهیه کنیم که در در جمع آن ها حالتی بیشتر 9 ریال بوجود نیاید پس برای اینکار بر روی یک مکعب سکه های 1 و 2 و 5 ریالی می کشیم و بر دو مکعب دیگر فقط سکه های 1 و 2 ریالی.دراین صورت مجموع بیش از 9 ریال نخواهیم داشت
8- جمع
از دو مکعب 0 تا 5 استفاده می کنیم. از دانش آموز می خواهیم که همزمان مکعب را پرتاپ کند و برای دو عدد به دست آمده یک جمع بنویسد.
اگر می خواهید که حاصل جمع عدد 10 نشود یکی از ت مکعب ها را 0 تا 4 تهیه کنید.
در اوایل تدریس جمع ، جمع هایی که حداکثر حاصل آن ها 5 می باشد داریم که برای این بخش از کتاب می توانیم یک مکعب 0 تا 3 و یک مکعب 0 تا 2 تهیه کنیم
همچنین برای آموزش جمع های با حاصل 2 و 3 الی 9 (افراز مجموعه های دوتای الی نه تایی) می توانید جمع های مربوط به هر مجموعه بر یک مکعب یا دوازده و جهی بنویسید و از دانش آموزان بخواهید به نوبت آن ها را پرتاب کنند و جمع ها را روی تابلو بنویسند.
9- جمع و تفریق ستونی
می توانیم مکعب ها را مانند نمونه زیر بچینیم حالا می توانیم مکعب های عبارتی که ساخته ایم (جمع یا تفریق) را با دوست گرفته و آنها را به صورت عمودی می چرخانیم. البته به جای اینکار می توان مکعب ها را به صورت جداگانه روی هم بچینیم
حالا جمع افقی به جمع عمودی تبدیل شده است.
نکته: مکعب مربوط به مساوی را طوری بسازید که در وجه دیگر آن خط مساوی ( ــــــــــــ ) وجود داشته باشد تا وقتی مکعب ها را به صورت عمودی در آوردید مکعب مربوط به مساوی را با یک چرخش از = به ـــــــــــــــ تبدیل کنید.
10- جمع و تفریق
این بازی برای مسایقه بین گروه ها بسیار خوب خواهد بود
می توانیم با مکعب ها یک ستون از اعداد بسازیم . سپس علامت جمع یا تفریق با عدد را قرار می دهیم و در حالا از گروه ها می خواهیم که حاصل جمع و یا حاصل تفریق را در طرف دیگر علامت بدست آورند.
شما خواهید توانست تمرینهای متنوعی را با این کار ارائه دهید
11- آسمان خراش اعداداین هم می تواند مسابقه ای جذاب و با نشاط برای دانش آموزان باشد. 16 مکعب(تعداد مکعب ها به دلخواه می باشد) را که روی هر کدام یکی از اعداد 0 تا 15 نوشته را در اختیار هر گروه قرار می دهیم ا از آنها می خواهیم که مکعب 0 را رو زمین بگذارند حالا باید بقیه اعداد را به ترتیب روی این مکعب به طرف بالا روی هم بچینند. باید دقت شود که ترتیب اعداد در این مسابقه مهم است
گروهی که طبقات بیشتری از ساختمان را بسازد بدون اینکه ساختمان تخریب شود برنده خواهد بود
-12بلندتر- هم انداز-کوتاه تر- بلندترین - کوتاه ترین
چند مکعب را مانند شکل زیر تهیه کنید به طوری که در هر طرف آنها قسمتی از یک تصویر باشد. مکعب ها را طوری روی هم بچینید که تصاویر روی آنها به صورت نا مرتب باشند.
حالا از دانش آموز بخواهید که با چرخاندن مکعب ها تصاویر را به صورت صحیح بسازد. و مفاهیم بلندتر- هم انداز-کوتاه تر- بلندترین - کوتاه ترین را بیان کند از آنجا که مکعب ها مانند یک نوار مدرج یا خط کش عمل خواهند کرد تشخیص و بیان این مفاهیم برای دانش آموز راحت خواهد بود
:: موضوعات مرتبط:
××تدریس ×× ,
تدریس 1 ,
,
:: بازدید از این مطلب : 539
|
امتیاز مطلب : 535
|
تعداد امتیازدهندگان : 174
|
مجموع امتیاز : 174